PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Začnu trochu netradičně – zvukem. Chápu, že tato švédská banda si vytyčila za cíl znít jako soundtrack k apokalypse a celkově zasadit posluchačovi tvrdý úder, ale produkce jejího čtvrtého alba to s tím tlakem už tak trochu přehnala. Už jsem se docela smířil s faktem, že trendem posledních let (teda už spíše desetiletí) je zvedat hlasitost nahrávek na úkor jejich dynamiky. Nicméně v případě „Ashen“ zní cela tato snaha už tak trochu kontraproduktivně. Zvýraznění „dynamických špiček“ jejich absolutním přebuzením způsobí spíše bolehlav než pocit dobře odvedené práce na poli těžkotonážní moderní metalové muziky.
Přitom HUMANITY'S LAST BREATH na letošním albu vcelku úspěšně rozvíjejí svůj koncept spočívající v nadmíru bězútěšném mixování extrémnějších kovových žánrů jako jsou deathcore, djent anebo death metal. První dvě jmenované škatulky po bouřlivém vývoji a obrovském nárůstu popularity, datovaným někdy mezi první a druhou dekádu 21. století, prošly takovou menší implozí, aby se ukázalo, že ve své čisté a ortodoxní podobě znamenají spíše žánrový apendix než progresivní budoucnost. Jejich šikovné mixování s jinými proudy však pozoruhodným způsobem dokázalo prodloužit životnost těchto trendů.
Švédská kapela je v tomto směru rozhodně příkladem hodným následování. Ačkoliv z mého pohledu letošní album nového příliš mnoho nenabízí, způsob, jakým postupně rozvíjí koncept svého předchůdce rozhodně stojí za pozornost. Posluchačsky stále dosti náročná záležitost – rytmické záchytné body pro takové to domácí podupkávání příliš nečekejte, však dokáže ze svých nepřehledných útrob nejednou vyplivnout i nějaký ten chytlavý motiv či rovnou refrén („Withering“, „Passage“).
Zajímavým nápadem je určitě zapojení folklorního motivu v „Instill“. Krátký prostor ponechán pro ženský sbor zpívající lidovou(?) píseň, brzy vystřídá nekompromisní nástup metalové našinerie, až se skladba postupně rozjede do pro skupinu nadprůměrných otáček. Onen folklorní motiv se však v jejím průběhu neustále navrací a v souhře s typickým dystopickým zvukem dodává celkovému vyznění ještě větší působivosti a naléhavosti.
Čtěte také: HUMANITY'S LAST BREATH - Välde / recenze
Co se Švédům stále daří více než dobře je schopnost navodit velice neutěšenou atmosféru blížícího se konce. V tomto směru velice dobře fungují i nové skladby. Těžkotonážní riffování, rytmická variabilita anebo neuchopitelnost, chcete-li, a samozřejmě všudypřítomná monumentálnost, občas hraničící až s teatrálností. Nunto však říct, že schopnost udržet balanc a nesklouznout k patostu a samoúčelnému vršení riffů si skupina dokáže podržet i na ploše recenzovaného alba.
Na druhou stranu zde letos neregistrujeme žádný velký progres, či překvapivý úkrok stranou. „Ashen“ tak lze charakterizovat především jako zajištění pozic a v dobrém slova smyslu ždímání konceptu vzniklého v nedávné minulosti. K nějaké veliké kritice však není důvod, neboť HUMANITY'S LAST BREATH dokazují, že z tohoto napajedla lze ještě po nějakou dobu stádo dobře vyživovat. Já se k tomuto stádu ještě rád přidám, ovšem příště už nějaké inovace a překvapení budou určitě potřebné.
Čtvrté album švédské skupiny oproti 2 roky starému předchůdci přiliš nového nepřináší. Na druhou stranu však jeho kvalitativní standard dokázalo udržet. Stačí anebo je to málo?
7,5 / 10
Klas Blomgren
- bicí
Tuomas Kurikka
- kytara
Buster Odeholm
- kytara, vokály
Filip Danielsson
- vokály
1. Blood Spilled
2. Linger
3. Lifeless,Deathless
4. Withering
5. Instill
6. Labyrinthian
7. Catastrophize
8. Death Sprial
9. Shell
10. Passage
11. Burden
12. Bearer
Ashen (2023)
Välde (2021)
Abyssal (2019)
Detestor (EP) (2016)
Humanity's Last Breath (2013)
Structures Collapse (EP) (2011)
Reanimated By Hate (EP) (2010)
Datum vydání: Pátek, 4. srpna 2023
Vydavatel: Unique Leader Records
Švédové na svém dalším albu vsadili na temnotu a zvukovou pekelnost. Je to zahulené a hutné, neustále rezonující v silově nazvučených kulisách a v tomto brutálním závoji aby člověk hledal vlastní obsah. Rozhodně se tomu nedá upřít působivost, mohutnost a výraznost, ale celé tohle produkční prostředí tak trochu schovává vlastní hudební obsah, kde se skupina jinak šikovně snaží deathcore a death metal základ deformovat i disonantně vrzajícími výpady. Ani tempo není většinou nijak závratné, prostě takové tuhé dusání překryté přeřvanou zvukovou hradbou, která po několika skladbách začíná unavovat. A nebo že bych na to byl už starý?
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.